Cateva vinuri de la Crama Ratesti (08.06.2015)


Crama Ratesti a fost prezenta la ultimele doua editii ale Goodwine, atragand atentia asupra lor. La ultimul am auzit vorbe ca vinurile n-ar fi fost tocmai ok, adica erau cam zbuciumate si suflet ardelenesc fiind, lor le place mai molcom, revenindu-si mai greu dupa zbucium. Mno, asa o fi. Cert e ca acum cateva zile, in minunata mea urbe, a avut lor o prezentare a catorva astfel de vinuri, mai putin sensibile, pare-se. 
Din partea producatorului au prestat somelierul Istvan Pentek si "zonalul" George Mirea (MiRea, da? Ati retinut? Sa nu ma sunati pe mine, ca n-am trecut de partea cealalata a baricadei :). 

Am aflat ca nu e tocmai o crama modesta, avand plantatii noi (nu mai vechi de 6 ani) pe mai mult de 200 hectare, provenind dintr-o zona cu traditie in produsul vinului. Pentru ca da, in Satu Mare, svabii faceau vin de cand haul. Acuma svabi nu prea mai sunt, bine ca traditia a continuat si fara ei. 
Am trecut in revista:
Sauvignon blanc 2013, aducand un nas de iarba, usor mineral, cu mere golden, piersici si propunand un final persistent, dar usor cretos, "sticky". 81 pct.  13,3% alcool, integrat ok. 
Feteasca Regala 2013 vine cu arome intense, de flori albe si fructe exotice, un nas imprimat de levurile folosite (cred eu) si un gust amintind de mere si piersici verzi, lasand un feel dulce si usor astringent, ca de zarzara. 84. 12,9% 
Feteasca Neagra 2013 este vinul care mi-a placut cel mai mult, din pricina caracterului diferit fata de suratele de aiurea. Are o culoare de pinot, un rubiniu frumos si arome de prune proaspete si picanterii de lemn: scortisoara, piper, cuisoare. In gust da o senzatie suculenta si dulceaga, cu taninuri rarefiate, un final nu foarte luxuriant, dar in care rezida tusele picante. 84 pct, pentru diversitate. Diversitatea are capitolul sau pe fisa mea imaginara de punctare. Exista si vinuri care iti plac tocmai pentru ca sunt diferite si nu tipice.
Cabernet Sauvignon 2011. Visine din visinata, afine, porumbe, ardei verde si un iz herbal sugerand ceva amarui. Mi s-a parut dur si vinos, ok, but not quite my tempo. 80 pct.

Pretul de raft in magazinele specializate ar fi cam de 35-40 pentru albe si 42-47 pentru rosii. Eu zic ca puteau sa inceapa mai de jos, insa, din punct de vedere al calitatii vinurilor, semnele de la Crama Ratesti par incurajatoare pentru viitor. 

0 comentarii: