De ce vand cramele noastre vinul mai ieftin in afara decat in Romania?

Concursul Mundus Vini din Germania ne-a dat ocazia redescoperirii unui adevar nu tocmai comod. Spun "redescoperire" deoarece am mai scris in trecut despre cazuri punctuale in care vinul X sau Y se gasea la diversi comercianti online din strainatate la un pret cu 40-50% mai mic decat se putea cumpara din Romania.
Lista medaliatilor din Romania pentru editia primavara 2015 poate fi consultata aici.

La Mundus Vini producatorul trebuie sa declare la inscriere si un pret de raft (RRP- "recommended retail price"). Adica pretul la care un cumparator final il va putea lua dintr-un magazin. Subliniez asta ca sa se inteleaga ca nu-i vorba de pretul de lista, pretul de plecare din crama. 
Ei aici a aparut problema, semnalata pe facebook de Cezar Ioan (vinul.ro). La unele vinuri diferenta dintre pretul "romanesc" si cel "strain" e cam mare, in sensul ca cel strain e de regula mai mic decat cel autohton.
E ciudat, pentru ca acelasi producator propune la alte vinuri din portofoliu un pret similar sau, in cazul Murfatlarului, diferenta e inversa. De exemplu Chardonnay-ul 3 Hectare a fost inscris la pretul de 12 euro, adica 52 lei, un pret dublu (daca nu ma insel) fata de Romania.
La acelasi pret a fost inscris Solo Quinta 2013 de la Recas- 12 euro, 52 lei, doar ca in patria noastra arareori e de gasit sub 80 lei. 
Alti producatori si aici ii amintesc pe Davino si SERVE au declarat preturi asemanatoare cu cele din tara.  
Liliac a declarat un pret identic pentru Crepuscul si unul cu 15%-20% mai mic pentru Nectar (15 euro).
Crama Girboiu a trimis multe probe, care au si obtinut medalii, felicitari! Insa la preturi sunt diferente de aproximativ 20% in favoarea pretului de afara. Daca e o marja acceptabila, va las pe voi sa hotariti. 

Sa facem niste presupuneri ca sa mergem mai departe. 1. E vorba de aceleasi vinuri. Adica nu sunt ale noastre mai bune si prin urmare din acest motiv sunt mai scumpe. 2. Nu s-a inventat teleportarea si nici marketingul gratis; 3. Exista o marja de eroare. Practic la inscriere producatorul trebuie sa "ghiceasca" si adaosul comersantului. later edit: 4. pretul e cel la care se vinde vinul in strainatate sau se doreste sa sa vanda. Nu cred ca s-au gandit la pretul din Romania, pentru ca nu pot sa cred ca cineva se poate insela atata de mult asupra pretului la care se vinde propriul vin,

Asadar, de ce vand cramele noastre vinul mai ieftin in afara decat in Romania?

Un raspuns facil ar fi "pentru ca nu mai exista bun simt, dom'le, d'aia!". Cum e posibil sa cumpar un vin cu 40 de lei la doi metri de crama, dar sa-l gasesc la mii de kilometri departare, in alta tara, cu echivalentul a 30? Nu costa si transportul si toate celea? Pai cu cat il vand strainilor atunci? cu 20? Hua! Hotii! Hotii!

Un raspuns mai putin facil, neplacut dar logic, ar fi ca vinul X are un anume statut in Romania. In Germania sau Belgia nu-l are. E doar un vin intr-o multime, provenind dintr-o tara nu tocmai celebra pentru vinul de calitate. In lipsa unui brand puternic, iti ramane o singura unealta ca sa-l vinzi: pretul. Care trebuie sa fie mai mic decat media rpc din piata respectiva. Pentru ca pretul unui produs are sens doar intr-un context, intr-o piata. La noi e perfect normal sa ceri 70 de lei pentru un vin de 85 pct. Dar in piete mai competitive si cu consumatori mai educati poti gasi vinuri de 85 pct la 4-5 euro, adica sub 30 de lei. Intelegeti rationamentul. Un alt motiv e dat de costurile de marketing, aparent mai mari in Romania decat in alte tari. Nu exista om de vanzari care sa fi lucrat si in alt domeniul decat vinul care sa nu spuna ca vinul se vinde greu. Necesita eforturi pe care alte produse nu le cer.

In legatura cu acest aspect, in urma cu 4 ani comentand o situatie asemanatoare, Philip Cox- mai marele Cramelor Recas- opina in stilul sau sincer si detaliat ca exista o sumedenie de motive pentru care acelasi vin romanesc costa mai mult in Romania decat in strainatate. Il reiau mai jos, fara editari, sau alte contributii. Cred ca toata lumea e constienta ca Philip Cox nu este un vorbitor nativ de limba romana asa ca putina intelegere n-ar strica.

"Sunt citeva motive pentru care poate sa difer preturile intre piata Romaneasca si altele.
Primordial intre ei este cerere si oferta. In piata European, despre care discutam- fie tarile benelux- fie alte, cerere pentru vin Romaneasca este mult sub zero. Avem o imagina ori inexistent sau proasta ca producator de vin, si concuram cu sute de mii de produse din tarile/regiunele bine cunoscut cu anii intregi de promovare in spatele lor, cu budgete de marketing mare, si vinurile bune la preturile mici.
Asa ca vinul in fie care tara trebuie pus pret dupa cum supporta piata.
In Romania , vinurile sub discutie mai sus au o recunoastere mai mai mare , si cumva sa vand im potriva o pret ceva mai mare. Este chiar o buna segment de piata de vinurile premium care este format de oamenii cu venit foarte amplu, care cumpara vin mai mult dupa fapt ca e scump, decat dupa calitatile lui. Pretul reprezinta o element de informare despre produs, o fel de 'guarantia' asumata ca va fie bun. Anumite producatorii au bazat tot strategia de vanzare pe aceasta lucru,- dar eu cred ca in timp concurenta in Romania va fie mai intens, si aceasta lucru se va diminua.
Din punctul de vedere al producator insa,- argument foarte logica pentru care preturile in Romania ajung mai scump ca in unii tarile european este costurile de vanzare.
In Romania,- datorita complet lipsa de cultura de vin, produsele sa vand intre o mare parte datorita eforturile echipe de vanzare, si nu atat din renume/calitatea.
Asa ca sa vand aici insemna o gramada de costurile care nu exista in alte tarile.
Citeva ar fie.
Salarii echipe de vanzare-, masinele, laptop, telefon la fie care, bonusurile, inchiriat sedii/puncte de lucru, inchiriat spatii de depozit, costurile logistic foarte mare (daca trebuie sa livreaza 5 baxurile dintre o vin de 20 lei sticla la o magazin in galati,- transport costa mai mult decat vin.
Apoi costurile de vanzare prin diverse retele de vanzare,- in hypermarket/supermarket sunt bine cunoscut taxe/retrobonusurile et.c -care ajung de la min 25 % din pret final pana la 40-50% in functie de volume de vanzare (costurile sunt fix- si daca vanzare e relativ mic- pot sa ajung la 100% din pret).
La distributie prin horeca- concurs cu chelnerii, altfel de taxe de listare, promovare, 5+1 e.t.c, materiale- tirbusoane, frapierii, pahare e.t.c. La tot piata este o cost de recuperare banii foarte mare,- unor trebuie sa trimit un om de 5 ori sa recupereaza o datoria de 200 lei, sunt 5-15 % firme falimentar fie care ani.e.t.c
Toate costurile asta nu exista in canale de vanzare in tarile benelux unde a fost vorba. Acolo vinurile sunt vandute prin distributorii cu mai multa tipurile de marfa,- care acopera ei costurile de vanzare,- producatorul in Romania ramand cu tot pretul cu care a vandut.
Majoritatea cramele in Romania nu contribui foarte mult la marketing in alte tarile,- si nu au cine stie ce alte costurile la export- asa ca raman cu aproape tot bani in buzunar cum ar fie-, in timp ca in Romania daca nu ai vanzare in crestere volumetri si valoric tot timpul- risc sa ai pierdere din cauze costurile fix sau variabil care nu sunt intodeuna clar de la inceput.
Sper ca asta ajuta, si cer scuze pt limba romana proasta!
philip"  

Observam ca exista intotdeauna doua fete ale monedei. Ce are sens pentru producator e uneori revoltator pentru consumator. Parerea in legatura cu chestiunea zilei tine de apartenenta la o categorie sau alta. Insa daca vreun consumator nu va mai cumpara un astfel de vin, despre care stie ca e vandut mai ieftin la export, atunci producatorul isi va putea raspunde la intrebarea "de ce am pierdut un client?" cu rationamentul de mai sus. Sper sa-i tina de cald.

0 comentarii: