O zi la concursul Pistoane Baricate (24.01.2015)

Sambata 24.01.2015 am purces spre Braila pentru a da curs invitatiei lansate de Iulian Grigorescu (aka Pistoane Baricate) de a face parte din juriul unui concurs de vinuri cu subiectul Sauvignon Blanc si Cabernet Sauvignon.
E prima oara cand i-am auzit pe ceilalti colegi din juriu, somelieri, ziaristi sau reprezentanti ai unor producatori de vin plangandu-se ca s-au trezit pe la 4-5 dimineata ca sa ajunga la locul faptei. De obicei e invers, mai ales ca majoritatea acestor agape au loc in Bucuresti. Macar o data provincia s-a razbunat. Muhahaha!

Evenimentul a avut loc la restaurantul Privighetoarea din Gradina Publica. Iulian si-a dovedit talentul organizatoric, totul mergand struna. Desigur jurizarea a fost in orb, au fost doua comisii compuse fiecare din 10-12 persoane, care au degustat aceleasi vinuri- in total vreo 36 de probe. Eu unul n-am stiut ce vinuri vor fi in concurs, nici macar im mare, dar post factum puteti consulta lista cu punctajele mele mai jos. Pentru rezultatele centralizate v-as indruma catre blogul organizatorului (loc .ro care a implinit cu aceasta ocazie 1 an) unde vor apare cu siguranta in viitorul apropiat.   

Trecand peste competitia in sine, a fost o zi foarte frumoasa, plina de vinuri si de discutii spumoase pe seama lor. As mai aminti ca dupa concurs, la cina, doua crame si-au oferit vinurile spre degustare- La Sapata respectiv Liliac, ceea ce a fost dragut, mai ales ca ti se face tare sete dupa atata degustare. Ironic, nu? Apoi, ca si cum n-ar fi fost de ajuns, fiecare participant a adus cate o sticla (sau mai multe), la un BYOB ("bring your own bottle") interesant. 

foto: Marian Timofti
Si acum rezultatele (am bold-uit top 3-ul personal)!

Sauvignon Blanc:
Caloian 2014 Crama Oprisor 80
Livia 2014 Crama Girboiu 75
Tezaur Jidvei 2013 63
Vinul Cavalerului SERVE 2013 62
Crama Ratesti 2013 70
Ravak 2013 Domeniul Vladoi 82
Cuvee d'excellence Vinarte 2013 50
La cetate 2013 Crama Oprisor 75
Liliac 2013 Liliac Winery 64
Vampire Wine 2013 ICDVV Valea Calugareasca 80 (78- proba de control)
Mosia de la Tohani 2012 Domeniile Tohani 77
Tezores 2012 Domeniile Zoresti 83 ? (insemnarile personale se cam balbaie aici)
Apcovin Editie limitata 2012 Apcovin Focsani 79
Prince Stirbey 2011 Agricola Stribey 84-85 ? (din nou...)
Basilescu Ingeri din micul Paris 2011 83
si trei demiseci
Domeniile Boieru 2013 76
Nec plus ultra Jidvei 2013 80
Apcovin Tata si Fiul 2013 74

Cabernet Sauvignon:
Caloian 2013 78
Mennini 2013 Domeniile Mennini 80
Crama Grigorescu 2013 79
Via Sandu 2013 80
Vladoi 2012 77
Ratesti 2012 81
Tata si Fiul 2012 80
Via Sandu 2012 82
Tezores Zoresti 2012 76
Husi (Babadag) 2011 Casa de vinuri Husi 81 (82- proba de control)
Castel Bolovanu 2011 Vinarte  81 (am pus steluta in dreptul probei- mi s-a parut insuficient aerata)
Karakter 2011 Aurelia Visinescu 83
La Cetate 2011 82
Alira 2010 79
Apcovin Editie limitata 2009 83-84 (din nou arhiva e de vina)
Soare 2009 Vinarte  85 
si un demisec
Livia 2013 79

O mare surpriza a fost cabernetul 2009 de la Apcovin. Desi l-am degustat anterior (si l-am punctat cu 82 pct) cu acea ocazie mi s-a parut pe o panta descendenta. Proba din concurs a fost cat se poate de alive&kicking. Apoi trebuie sa remarc ca toate cab-urile din concurs au fost ok. Spre deosebire de sauvignon blanc, unde 4 probe au avut probleme mari de exprimare, inclusiv 2013-le Liliac, un vin care a dezvoltat o aromatica bizara, neobisnuita. Si credeti-ma cand spun neobisnuita, nu vorbim aici de mineralul din Prince Stribey, ci de niste arome amintind de carmol sau de un cabinet dentar. In mod ciudat (pentru mine), au fost cativa participanti care l-au apreciat, fiind un vin care a polarizat opinia publica.
De asemenea iesirea din anonimat a unui producator de altfel destul de mare- Domeniile Zoresti- merita consemnata.
O alta concluzie ar fi ca unele vinuri nu sunt pentru concursuri. Au nevoie de timp, de aer, de bibileala, de o temperatura anume de consum. Acestea nu se pot exprima cel mai bine in astfel de evenimente, din pacate. Mult mai avantajate sunt cele mai impetuoase si mai directe. De aceea, cred eu, la centralizare, La Cetate cabernet si sauvignonul Ravak de la Vladoi au iesit no.1 in categoriile lor. Bine, pe langa faptul ca sunt oricum vinuri ok, orice s-ar zice.

Cat despre BYOB-ul de la final nu mare mi-a fost mirarea cand am vazut o Bosconia 2003 si o Tondonia 2001 in line-up :) Cel putin Tondonia, pe care o am mai proaspata in minte, a vazut si zile mai bune, sau in fine- exemplare mai bune. O las asa, nu mai bag lemne pe foc. Am apreciat si Thema 2011, un vin grecesc produs de Pavlidis, cu indicatie geografica dramatica ("Drama"), o bestie feroce, un Syrah-Agiorgitiko nefiltrat si cu 15% alcool. 90+.  Alta mare surpriza a fost un Sauvignon Blanc Davino 2007. Daca ar fi fost in concurs probabil ar fi castigat, sau cel putin pe foaia mea de notare. Incredibil e faptul ca inca ofera senzatii piscatoare pe limba. Dupa 7 ani de la recolta! Sigur gustul s-a mai domolit, nu e verde sau concondent, dar nici varianta 2013 pe care am incercat-o acum o luna nu e asa. Foarte rotund, catifelat, agreabil. Am incercat lucrarea chiar la inchiderea editiei impreuna cu Iulian Grigorescu (care a si adus sticla), Horia Hasnas si Marian Timofti si ne-am minunat impreuna. A fost un final de zi cat se poate de reusit.

Iulian, bravo! si la mai mare!

















0 comentarii: