Gramma Aligote 2009 Casa Olteanu, etimologia unui vin bun

Gramma inseamna “litera” in greaca veche, sau- cu un “Sebastian” in fata- profesorul coordonator al licentei mele in ale filosofiei- mare cunoscator de Derrida- arheologul postmodern si poststructuralist al cuvintelor. Mi-a adus aminte de Platon, de dialogul Phaidros, si de ilustrul mit al alfabetului, de litera-pharmakon, acea inventie utila a lui Theut, daruita lui Tamus- regele-zeu, care o respinge deoarece o considera o boala a spiritului. Pharmakon (de unde vine termenul “farmacie”) inseamna in egala masura leac, remediu, dar si otrava. Gramma este un suport pentru memorie, dar si un prilej de lene intelectuala, de uitare. Pana la urma, precum pharmakon-ul, asa si vinul. Intr-o circumstanta- combustibil pentru spirit, pentru vorba, pentru litera si pentru prietenia care se naste in comunicarea lor, pe de alta, o otrava, un drog, o moarte. Si, ca in orice medicament, cum ar spune un farmacist, diferenta intre viata mentinuta de substanta si moartea cauzata tot de ea, consta doar intr-o diferenta de gramaj (si ”gramajul” tot de la gramma elena vine).
Gramma Aligote 2009, DOC-CMD, Dealul Visanilor, Iasi, alb sec, 13%
Vinul acesta mi s-a parut o sfidare a realitatii inconjuratoare. In ultimii ani, Moldova a devenit un barlog al vinurilor albe, de calitate indoielnica, ori cel mult acceptabile, daca ai timp sa discerni in marea de grase, tamaioase, fetesti albe demidulci si regale demiseci. In 2009, doar Crama Garboiu a parut sa dovedeasca ca poate produce vinuri de calitate. Sarba lor a fost indeajuns laudata. Ei bine, anul 2010 a adus publicului un nou producator din zona Iasului, Casa Olteanu, care a propus iubitorilor de vin un “brand” numit Gramma, din care fac parte trei vinuri albe, cel mai surprinzator dintre ele fiind un Aligote. Este surprinzator, o data din motivul atins mai sus (Moldova, Indicatie geografica- Dealurile Petrochimiei, lichid alcoolizat indulcit, fieful unor mari producatori care inteleg sa-si faca reclama cu manelisti si luptatori de K1), si a doua oara deoarece aligote-ul nu este considerat un strugure capabil de vinuri remarcabile.
Vinerea trecuta am primit din partea Elenei si a lui Gabriel Olteanu cele trei vinuri datate 2009. Intrucat aligote-ul mi-a trezit curiozitatea (marturisesc ca n-am gustat niciodata un aligote care sa poata fi recomandat altora), el a fost primul cazut la datorie. Inainte de asta, am apreciat aspectul sticlei, old-school, simplu si elegant. Branding destept. Culoare galben-verzuie, miros delicat, elegant, floral, campenesc, cu indicii citrice, mieroase. Gustul? Un amalgam compact de pepene galben, caisa romaneasca, si daca se incalzeste si imbatraneste nitel in pahar, apare piersica si ceva exotic, tropical. Vinul acesta nu trebuie servit imediat dupa scoaterea din frigider, daca o faceti ii veti reprosa caracterul apos, lipsa de corp. Lasati-l sa ajunga la 10-12 grade si-l veti aprecia mai mult. O aciditate buna, naturala, fara “injectii”, si o usoara unctuozitate. Finalul este punctul in care acest vin se intalneste cu Pastorel si Anton Roman, si nu trebuie sa fii vreun gurmand savant ca sa iti dai seama de ce se asociaza firesc cu pestele: pe langa o usoara mineralitate, postgustul lung este dominat de limeta, sau daca vreti, pentru ca exista si ceva ierbos- lemongrass. Alcoolul este excelent integrat, practic nu esti constient de existenta lui. Desi am banuiala ca si aici e o chestiune de “gramaj” J
Un vin surprinzator, proaspat, fragil, discret si elegant.
85 pct.
foto: costachel.ro

7 comentarii:

Costachel spunea...

Sa deduc ca a meritat asteptarea? :-) Si de-abia astept sa vad ce parere ai despre Regala...

George Mitea spunea...

Da, am fost surprins, nu ma asteptam la rafinament din partea unui Aligote.
Vine si feteasca regala, in curand:)

alibus spunea...

N-am apucat sa gust vinurile celor de la Gramma, dar am incercat un Aligote de Dealu Mare ce ar urma sa fie lansat in curand pe piata noastra al unui producator care mie nu-mi spune nimic.

N-avea nici o legatura cu Aligote-urile pe care le poti intalni pe piata.

George Mitea spunea...

Hm, producatorul asta nu era Davino, nu? :)
red ca aligote-ul de pe piata nu are nimic in comun cu aligote-ul. O sa cumpar un aligote frantuzesc, spre comparatie.
Iar Gramma e un vin premium, care vine la un pret undeva de la 25 pana la 50. Dar eu nu ma plang, le-am primit cadou:)

alibus spunea...

Nu. Este un producator care se pare ca producea vinuri de cativa ani, dar nu pentru piata interna.

Costin Patrascu spunea...

Dl. Zidurean considera aligote-ul celor de la Sarica-Niculitel ca fiind cel mai bun din tara. As aprecia parerea dvs despre acest vin. Multumesc.

George Mitea spunea...

D-le Patrascu, in primu rand ar fi ca Sarica-Niculitel e o podgorie in care activeaza mai multi producatori. Eu am gustat doar doua versiuni. Prima, gasibila in Billa si Carrefour(parca). O eticheta pe care scrie Sarica-Niculitel de vreo mie de ori. Un vin trivial, care te priveaza de orice placere ar trebui vinul sa-ti cauzeze. A doua versiune a fost produsa de Alcovin Macin, -Curtea Regala, si a fost ok, pentru un vin de consum curent. Insa nici una nu s-a comparat cu vinul de sus.