Vinurile Monser: concluzii

Trebuie spus din capul locului ca nici un vin gazduit de eticheta Monser nu este remarcabil, a nu se intelege de aici ca nu pot fi agreabile sau- doamne fereste!- baubile (mai ales la 10-12 lei cat fac)

Monser- gama produsa de Senator Focsani

Cu o luna in urma aflam de aparitia unui nou producator (cel putin pentru mine) si a unei noi game compuse exclusiv din vinuri romanesti (a se citi: autohtone) de la Alibus si de la Radu Rizea. Aproape simultan din revista Wine Magazine am citit mai pe larg cine sunt ei si ce vor. Apoi le-am gasit proaspat inflorite pe raft la Metro. Am cumparat mai multe sticle din gama si, datorita unei prelungite vacante la tara, am avut ocazia sa le degust.


Sarba- varietate ciudata din start, care in ciuda numelui “batranesc” este de fapt manufacturata la SCVV Odobesti prin anii ‘80)- conceputa ca un vin aromat sec prin alaturarea Tamaioasei Romanesti cu Rieslingul Italian. Cei de la Senator Focsani au scos pe piata o sarba demidulce, rezultand astfel spre marea mea dezamagire un fel de tamaioasa “light”. Il consider dezagreabil, este greu de baut, nasul initial este chimizat(ca de altfel toate vinurile lor). O spun cu inima indoita dar chiar si Sarba de la Vincon Vrancea este mai de calitate. Mai exista o sarba- Livia- de la Cotesti, laudata de Cezar Ioan si Alin/Alibus, ii cred pe cuvant pentru ca n-am gustat-o.

Cadarca-sec- IG Dealurile Tirolului (din Timis, Romania). Nu este un vin rau, medium- body, dar confirma ca doar Cadarca de Minis de la Wine Princess merita luata in calcul la o eventuala recomandare. De altfel, si literatura de specialitate indica faptul ca intre cadarca de Minis si cea cultivata in alte zone din vestul tarii exista o mare diferenta in concentratia de zaharuri, care stim- au o mare importanta in calitatea unui vin. L-am incercat in cinstea meciului amical Ungaria-Romania, alaturi de un gulas de cartofi, si nu i-am facut nici un favor, caci nu i-a facut fata. Ce vreti, a parut o asociere fireasca Cadarca-Gulas… Concurenta este reprezentata de cadarca de la Cramele Pancota.

Zghihara de Husi- vin a carui origine se pierde in negura vremilor, bla bla bla and all that Dr. Pusca crap (inainte sa se supere cineva, sa stiti ca e o parafraza dintr-un roman celebru) Este un vin alb sec, cu o aciditate ridicata, usor de recunoscut datorita gustului amarui (am spune ca este un vin pelin, daca n-am sti mai bine). Vin de bautori “hardcore”, caci e dificil de asociat cu mancarea (cu exceptia celor care abunda in usturoi- deci Moldova all the way...). Vin regional, de pus in muzeu (vorba lui Mihnea Mironescu). Cu toate acestea, marturisesc ca am o oaresce feblete pentru el, expusa aici. Pare catapultat din alte vremuri, cand era baut de alti oameni cu mustati si hangere. Astazi, cand il bei, te cuprinde nostalgia dupa Fratii Jderi, si nu dupa un alt pahar. Aici sunt la acelasi nivel cu concurenta (Speed Husi, Vincon).

Babeasca Neagra- am mai scris despre ea (aici). Vinificata demisec. Este diferita de tot de se gaseste pe piata, fiind mai taninoasa si cu o culoare foarte intensa. Eu unul o prefer pe cea de la Vinia Iasi, but hey! That’s just me

Pentru ca ce-i mult strica, ma opresc aici.

Concluzia: Eu scriu despre vinuri produse din varietati romanesti de vita de vie, asa ca o gama exclusiv dedicata acestora nu poate decat sa ma bucure. Dar publicul tinta si pretul ales predestineaza in buna masura asteptarile si calitatea vinului.


EDIT 02.10.2009: cand am spus ca nici un vin nu este remarcabil- am gresit un pic. Unul singur eludeaza acesta "sentinta". Si asta nu pentru ca ar fi vreo opera de arta oenologica, ci pentru ca...nu exista altul pe piata. Este vorba despre Babeasca Gri, o raritate! Este un vinisor alb ok, sec, dar cu o aroma fructoasa placuta, de strugure copt
si iz ciudat de biserica de tara pufaind fum de tamaie.
Usor amarui in final, dar, din nou, la pretul asta ce sa le ceri?
Nota catre mine insumi: pune o sticla la colectie, ca maine-poimaine taie ultimul butuc si planteaza riesling in loc.

0 comentarii: